Az utóbbi években egyre több ember és civil szervezet érzi, hogy a miközben a klímaválság egyre sürgetőbbé vált, a politika, a kormányok cserben hagyják őket, a multik éghajlatváltozás-tagadó tanok népszerűsítését pénzelik, illetve mindent megtesznek, hogy zavartalanul folytathassák szennyező tevékenységüket. Ezért a civil szervezetek és közösségek egyre gyakrabban fordulnak bírósághoz, hogy felelősségre vonják a kormányokat és a nagyvállalatokat mert azok nem tesznek eleget a klímaválság elleni fellépés érdekében, vagy pedig félrevezető kommunikációt / zöldrefestést alkalmaznak a témához kötődően.
Ezeket a klímapereket gyakran olyan céllal indítják, hogy precedenst teremtsenek, kibocsátáscsökkentést kikényszerítsenek ki vagy pedig megvédjék az érintett közösségek jogait.
A Columbia Egyetemhez tartozó Sabin Center for Climate Change Law által működtetett adatbázis 3086 klímaperről tartalmaz adatokat, ebből 245 esetben vállalatokat pereltek be.
Miért indítanak klímapereket a civilek?
1. Kormányok és vállalatok klímasemmittevése
Sok civil
szervezet szerint a kormányok nem teljesítik a Párizsi Megállapodásban
vállalt klímacélokat, vagy nem elég gyorsan cselekszenek. A perek célja
gyakran az, hogy bíróság kötelezze az államot ambiciózusabb
klímapolitikára (pl. holland Urgenda-per precedensértékű volt). A multik
esetében a perek célja gyakran az, hogy rákényszerítsék őket
kibocsátásaik csökkentésére, különösen akkor, ha azok évtizedek óta
tudtak a tevékenységük klímakockázatairól, de nem tettek érdemi
lépéseket (pl. Shell-per Hollandiában).
2. Nagy szennyezők felelősségre vonása
A fosszilis energiacégek (pl. Shell, TotalEnergies) évtizedeken át tudatosan alábecsülték vagy elhallgatták saját tevékenységük klímakockázatait. A civilek célja az, hogy ezek a cégek: csökkentsék kibocsátásaikat; ne indítsanak új fosszilis beruházásokat / fejlesztéseket; vállaljanak felelősséget az okozott károkért; fizessenek jóvátételt az érintett közösségeknek.
3. A zöldrefestés elleni fellépés
Sok cég a „zöld” imázs építésére használ „klímatudatos” szlogeneket és hirdetéseket, miközben ténylegesen továbbra is nagymértékben szennyeznek. Ez az ún. zöldrefestés (greenwashing). Ezekben a perekben a civilek: megtévesztés miatt perelnek (pl. Austrian Airlines, Total); kérik a hirdetések visszavonását vagy korrekcióját; bírságot vagy jóvátételt követelnek.
4. Precedens teremtő célú klímaperek
Sok civil szervezet tudatosan vállal be klímapereket, hogy jogi precedenst teremtsenek. A Milieudefensie vs Shell ügyben a holland bíróság először mondta ki, hogy egy magánvállalatnak kötelező klímacélokat követnie. Az ilyen döntések más országokban is hivatkozási alapként szolgálhatnak.
5. Az érintett közösségek hangjának felerősítése
A perek gyakran azokat a közösségeket képviselik, akiket leginkább sújtanak az éghajlatváltozáshatásai: őslakos közösségek (pl. Nigéria – Shell-per); a globális Dél falusi közösségei; fiatalok és jövő generációk (pl. Fridays for Future és hasonló szervezetek révén).
Klímaperekkel a zöldrefestés ellen
A multik elleni klímaperek közül a leggyakoribb, amikor félrevezető hirdetések / zöldrefestés miatt perlik a vállalatokat (85 eset). Ebben a blogbejegyzésben most a zöldrefestés témájú klímaperekkel fogunk foglalkozni.
Mielőtt belemegyünk a részletekbe, nézzük meg, mi is az a zöldrefestés:
Az amerikai Corporate Watch szervezet meghatározása szerint a zöldrefestés:
1) Környezetpusztító vagy társadalmilag ártalmas cégek arra irányuló kísérlete, hogy úgy őrizzék meg vagy terjesszék ki piacaikat, hogy környezetbarátnak vagy a szegénység elleni küzdelem bajnokainak tettetik magukat.
2) Bármilyen, a fogyasztók vagy a döntéshozók agymosására irányuló kísérlet, amely azt kívánja elhitetni, hogy a szennyező óriásvállalatok a fenntartható fejlődés meghatározó tényezői.
A zöldrefestés témájú klímaperekben azt láthatjuk, hogy olajcégek, légitársaságok hirdetnek „karbonsemleges” járatokat, azzal kecsegtetnek minket, hogy „fenntarthatóbb jövőt teremtenek”, 2050-re „nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást” ígérnek, vagy némi felárért azt állítják, hogy fákat ültetnek vagy más módon „semlegesítik” a fogyasztók kibocsátását. Bírósági döntések sora bizonyítja: ezek többsége teljesen félrevezető állítás, nettó zöldrefestés, s a multik kénytelenek ennek véget vetni.
Amikor a légitársaságok elleni klímaperekről gyűjtöttem anyagokat, az egyik hírben szembejött a „climate washing” kifejezés. A „zöldrefestést” (greenwashing) már kb. három évtizede ismerem – kiadványt is készítettünk róla annak idején –, és ezzel a témával sokat is foglalkoztam, de a „climate washing” kifejezés nekem is új volt (bár a tartalma nem).
A "climate washing" tulajdonképpen a zöldrefestés speciális esete. Lényegében eltúlzott vagy félrevezető állításokat jelent egy multi által az éghajlatváltozás mérsékléséhez való hozzájárulásáról. Amikor egy klímagyilkos multi az éghajlatváltozás elleni fellépés bajnokaként tünteti fel magát, miközben a tényleges tettei vagy elmaradnak az ígéreteiktől, vagy ellentmondanak azoknak. Például egy vállalat hangoztatja a „nettó nulla kibocsátás 2050-re” célkitűzését, de továbbra is bővíti olajkitermelési portfólióját, vagy nagymértékben támaszkodik a nem ellenőrizhető szén-dioxid-kibocsátás-kompenzációra („carbon offsetting”).
Klímaperek légitársaságok ellen
Eddig négy európai (KLM,
Lufthansa, Austrian Airlines, Eurowings) és egy amerikai (Delta
Airlines) ellen indultak klímaperek, mert azok félrevezető hirdetéseket,
zöldrefestést alkalmaztak.
1. A KLM zöldrefestő kampánya
A légitársaságok ellen indított zöldrefestés témájú perek közül talán a legnagyobb jelentőségű a Fossielvrij NL, a Reclame Fossielvrij és a ClientEarth által a KLM ellen 2022. júliusában indított per. A holland civil szervezetek szerint azzal a légitársaság “Fly Responsibly” kampánya megtévesztő, zöldrefestésnek számító állításokat tartalmazott. A „Fly Responsibly” kampányában a KLM azt állította, hogy a szén-dioxid-kibocsátás kompenzálása és az alternatív üzemanyagok használata fenntarthatóvá teheti a repülést. A Fly Responsibly reklámok úgy mutatják be a légitársaságot, mint amely „fenntarthatóbb jövőt teremt” és jó úton halad afelé, hogy 2050-re nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást érjen el.
A FossielVrij NL, Reclame
Fossielvrij és a ClientEarth környezetvédelmi szervezetek azt
állították, hogy jelenleg nem létezik olyan dolog, hogy
„felelősségteljes repülés”, és hogy a KLM a vállalat növekedését és a
repülőjegy-értékesítés növelését tűzte ki célul, miközben a „méltányos,
élhető világ megőrzése érdekében” a repülések számának csökkentésével
kellene csökkenteni a kibocsátást. Konkrétan a szervezetek azt állítják,
hogy az ügyfeleknek „CO2ZERO” jelöléssel ellátott
szén-dioxid-kibocsátás kompenzáló szolgáltatás vásárlását kínálják,
amelynek bevételéből erdőtelepítési projekteket vagy a KLM
bioüzemanyag-vásárlásait finanszírozzák, de ezek a jelölések
félrevezetőek, és az ilyen termékek nem járulnak hozzá jelentősen a KLM
ökológiai lábnyomának csökkentéséhez. Ráadásul a KLM marketingje aláássa
a klímakatasztrófa minimalizálásához szükséges sürgős intézkedéseket.
Ilyen
szlogenekkel reklámozta a KLM a „CO2ZERO” termékét: „Légy hős, repülj
CO2ZERO-val” („Be a hero, fly CO2ZERO”) illetve „CO2-semleges: a KLM
kompenzálja a KLM Holidays járatod CO2-kibocsátását”.
Amszterdam
Kerületi Bírósága 2024. március 20-án közzétett döntésében
megállapította, hogy 19 állításból 15 megtévesztő volt, mert túl
általános, túl rózsás volt és konkrét bizonyíték nélkül sugallt
fenntarthatóságot.
A vállalat fenntarthatósággal kapcsolatos
állításai túl homályosak voltak. Más esetekben a KLM „túl rózsás képet
fest” az emissziócsökkentés érdekében hozott intézkedéseiről, mint
például a bioüzemanyagok használatának növelése vagy a fák ültetése.
Ezek az intézkedések csak marginálisan csökkentik a környezeti
hatásokat, és téves benyomást keltenek arról, hogy a KLM járatain utazni
fenntartható” - áll a bíróság ítéletében.
Különösen problémásnak
ítélte a bíróság a „fenntartható repülés” és a „CO2ZERO” kompenzációs
lehetőség olyan formában való reklámozását, amely megalapozatlanul kelti
a környezetbarát működés látszatát, valamint azt, hogy a KLM kiemelten
hivatkozott a „fenntartható repülőüzemanyag” (SAF) használatára,
miközben annak aránya a tényleges üzemanyag-felhasználásban elenyésző
volt.
A bíróság ugyanakkor nem tiltotta be a korábbi hirdetéseket, mivel a KLM már visszavonta őket, de kötelezéseket fogalmazott meg: a jövőbeni zöld kommunikációnak pontosnak és transzparensnek kell lennie, adatokkal alátámasztva .
2. Az Austrian Airlines elleni klímaper
Az
osztrák Verein für Konsumenteninformation (VKI) 2022 szeptemberében
indított pert az Austrian Airlines ellen, amiért a légitársaság
"CO₂-semleges" járatokat hirdetett Bécs és Velence között – állítva,
hogy 100%-ban "fenntartható repülőüzemanyaggal" (SAF) üzemelnek a
járatok.
A bíróság 2023 nyarán közzétett döntésében megállapította, hogy a műszaki előírások miatt csak 5% SAF keverhető az üzemanyagba, és a légitársaság valójában csak 0,4% SAF-ot adott hozzá. Ezen túlmenően, még 100% SAF használata esetén is csak körülbelül 80%-kal csökkennek a szén-dioxid-kibocsátások. Ráadásul SAF-ot csak akkor adtak hozzá, ha az ügyfél felárat fizetett a jegy árához, amit a légitársaság nem tüntetett fel a hirdetésében.
A Korneuburgi Regionális Bíróság a reklámot
félrevezetőnek találta, mert azt sugallta, hogy a repülés a SAF
használata miatt 100%-ban szén-dioxid-semleges. A légitársaság honlapján
szereplő pontosításokat nem tartották elegendőnek ahhoz, hogy
megakadályozzák a fogyasztók félrevezetését.
A
bíróság a reklámok eltávolítását és a fogyasztók tájékoztatását írta
elő. Pénzbírság nem lett, de a légitársaságnak világosabb és pontosabb
kommunikációra kell törekednie – különös tekintettel a SAF használat
mértékének és költségeinek feltüntetésére .
3. Deutsche Umwelthilfe vs. Eurowings
A
német környezetvédelmi szervezet, a Deutsche Umwelthilfe (DUH) 2023-ban
indított pert az Eurowings ellen, mert az “CO₂‑semleges” járatokat
reklámozott, amelyek kibocsátását állításaik szerint pár eurós felár
ellenében kompenzálják.
A DUH kifogásolta, hogy az offset
projektek – főként erdővédelmi kezdeményezések – nem alkalmasak
tényleges légitársasági kibocsátás-kompenzációra, mivel futamidejük
rövid, és nem fedik le a kibocsátások légköri időtartamát .
A Kölni Kerületi Bíróság 2024. március 28-án közzétett döntésében kimondta: tilos “CO₂-semleges” megjelöléssel reklámozni olyan járatokat, ahol csak néhány eurót kérnek be az offsetért, mert ez félrevezető.
Az
erdővédelmi projektek nem garantálják azonnal, hogy a repülés során
keletkezett kibocsátások ténylegesen kompenzálva lettek – a kompenzáció
időben eltolódott, így a kommunikáció megtévesztő volt . A bíróság
döntése szerint az Eurowingsnek el kell hagynia az ilyen állításokat, és
a reklámokban világosabb, pontosabb tájékoztatást kell adnia a
kompenzáció időzítéséről és mértékéről.
2024. decemberben a Köln
Városi Fellebbviteli Bíróság megerősítette ezt a döntést. A bíróság
kimondta, hogy az Eurowings nem hirdethet olyan szlogeneket, mint
például „Most váltsd meg a repülésedet klímatudatosra kompenzációval”,
anélkül, hogy a reklámban világosan és közvetlenül ne szerepelne:
• hogyan történik a kompenzáció (pl. faültetés, klímavédelmi projekt, kibocsátáscsökkentő beruházás),
• mikor valósul meg (azonnal vagy csak valamikor a jövőben),
• és hogy ténylegesen ugyanannyi kibocsátást semlegesít-e, mint
amennyit a repülés okoz (ún. „head-to-head”, vagyis egy az egyben
ellensúlyozás).
Vagyis nem elég általánosságban azt állítani, hogy
„klímatudatosan repülsz”, hanem konkrét, ellenőrizhető információt kell
adni arról, mi történik a pénzeddel és tényleg megtörténik-e a teljes
kompenzáció.
4. Deutsche Umwelthilfe vs. Lufthansa
2024.
április 24-én a Lufthansa ellen indított pert a Deutsche Umwelthilfe
(DUH) civil szervezet a Kölni Tartományi Bíróságon. A DUH arcátlan
zöldrefestésnek tartja a Lufthansa „klímasemlegességi” ígéreteit
mondván, a légitársaság azzal hirdeti légi járatait, hogy az ügyfelek
kompenzációs projektekhez való hozzájárulással ellensúlyozhatják a
repülések során keletkező CO2-kibocsátást. A DUH szerint ezek a
hirdetések azt a hamis benyomást keltik, hogy a repülés kis felárért
környezetbarát tevékenységgé válik – anélkül, hogy ez igazolható lenne.
A
Kölni Tartományi Bíróság 2025. március 21-én közzétett döntésében
megállapította, hogy a Lufthansa megtévesztően zöldrefestő módon
hirdette az úgynevezett „kompenzált” járatokat, mivel:
• nem derült ki világosan, hogy mivel, hogyan és mikor történik a kibocsátás kompenzálása,
• a fenntartható üzemanyag (SAF) tényleges aránya nem volt átlátható,
• és az sem volt egyértelmű, hogy milyen számítási módszert alkalmaznak a CO₂-kibocsátás mérésére.
A
bíróság megtiltotta a megtévesztő reklámok további használatát, és
egyértelmű tájékoztatásra kötelezte a légitársaságot a kibocsátásokkal
és a kompenzációval kapcsolatban.
A bíróság döntése kapcsán kiadott sajtóközleményben a Deutsche Umwelthilfe az alábbiakat hangsúlyozta:
A
légi utazások az éghajlatra gyakorolt hatások tekintetében a
legsúlyosabbak közé tartoznak. Ezért különösen elítélendő, hogy hogy
bűnbocsánatpénzért cserébe tiszta lelkiismeretet árulnak. A bíróság
bizonyítottnak találta, hogy a klímasemlegesség nem érhető el, és hogy
az úgynevezett fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) nem tudnak
„közvetlen” csökkentést biztosítani. Ha a Lufthansa komolyan csökkenteni
akarja a kibocsátást, akkor le kellene mondania a belföldi járatokról,
és vonatjegyeket kellene kínálnia, ahogyan 30 évvel ezelőtt tette.
A
Lufthansa eltitkolja az üzleti modellje által okozott hatalmas
klímakárokat. A Lufthansa kompenzációs kalkulátora csak a káros hatások
töredékét veszi figyelembe. Egy repülés tényleges klímahatásai a
valóságban kétszer-ötször nagyobbak, mint a tiszta CO2-hatások,
amelyeket a vállalat a kártérítési kalkulátorában figyelembe vesz. Erről
a légitársaság reklámjaiban nem tájékoztatott megfelelően. Ez azt a
benyomást kelti a légi utasokban, hogy klímasemlegesen repülnek – pedig
ez teljesen elégtelen kompenzációs és csökkentési intézkedéseken alapul.
A bíróság egyértelművé teszi: az elodázó taktikák nem érnek semmit.
Felhívjuk a vállalatokat, hogy azonnal vessenek véget a
klímasemlegességet illető megtévesztéseknek. A zöld hazugságok ugyanis
hamar lelepleződnek.
(Adam Moreira fotója)
5. Egy amerikai eset: a Delta Air Lines elleni klímaper
2023
májusában – a kaliforniai Glendale lakosa, Mayanna Berrin keresetére –
csoportos per indult a Delta Air Lines ellen azzal vádolva, hogy „a
világ első karbonsemleges légitársasága” állításukkal megtévesztés
céljából zöldrefestő kampányt folytattak. A vád szerint a légitársaság
karbonsemleges imázsát pénzbeli kibocsátás-ellentételezéssel próbálták
megalapozni, miközben ezek a kibocsátás-kvóták nem elegendőek,
megbízhatatlanok, és gyakran jövőre halasztják a tényleges csökkenést.
A felperes szerint a Delta „karbonsemleges légitársaságnak” állította magát; erre önkéntes kibocsátás-ellentételező programokra támaszkodott, pedig ezek gyakran nem garantálják a valódi kibocsátáscsökkentést, és egy részük "papírérték", amit már megtörtént vagy nem valós projektekhez kapcsolnak. A felperes – aki extra összeggel vásárolt jegyet bízva a zöld imázsban – azt állította, a megtévesztés miatt más légitársaságot választott volna, vagy kevesebbet fizetett volna .
2024 márciusban a
Los Angeles-i központi körzeti bíróság részben elutasította a Delta
indítványát, és lehetővé tette a per további folytatását. A bíró
elismerte, hogy a felperesnek jogszerű érdeke van, mivel tovább szeretne
jövőben Delta-járatokra jegyet venni és az állítások őt befolyásolták.
Megjegyezte, hogy a Delta állításai előreláthatóan megtévesztőek
lehetnek, és nem zárta ki, hogy az kibocsátás-ellentételezési
(offsetting) rendszerek valóban megalapozatlanok.
Egyéb fellépések légitársaságok zöldrefestési kísérletei ellen:
2023 júniusában a BEUC — az európai fogyasztóvédelmi civil szervezetek szövetsége — és 23 tagszervezete panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál 17 légitársaság ellen zöldrefestés gyanújával. A cégek karbonsemlegesként vagy „zöldként” hirdettek járatokat, többek között kibocsátás-ellentételezési lehetőségek feltüntetésével. A panasz nyomán 2024 áprilisában a Bizottság és a nemzeti hatóságok (CPC-hálózat) 20 légitársasággal szemben fellépést kezdeményeztek, és felszólították őket, hogy módosítsák megtévesztő marketingállításaikat.
A vizsgálat során több légitársaság eltávolította vagy átfogalmazta a problémás állításokat, de a BEUC 2025-ös értékelése szerint ezek gyakran felületes változtatások voltak. A gyakorlatban a zöldrefestés továbbra is elterjedt maradt az ágazatban. A Bizottság a légitársaságok további lépéseit figyeli, és szankciókat helyezett kilátásba azokkal szemben, akik nem felelnek meg az elvárásoknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése